Jak poznat profesionálního makléře?

Prodej nemovitosti může být opravdu výhodný pro všechny. Pro prodávajícího, protože za svou nemovitost dostane adekvátní částku. Pro kupujícího, protože získá bydlení svých snů. K tomu je ale zapotřebí oslovit opravdu profesionálního makléře. Jak ho poznat?

Číst

Zkušenosti

Profesionální makléř by měl mít zkušenosti, vědět, že existují různé druhy vlastnictví, věcných břemen, předkupních práv a jak v takovém případě postupovat. Bude vědět, jak správně určit tržní cenu a co je potřeba udět, aby se vaše nemovitost prodala za maximální možnou částku. Bude umět jednat s klienty a ukázat jim všechno, co pro své rozhodnutí potřebují. A k tomu jsou potřeba zkušenosti.

Reference

Ideální je sejít se s vybranými makléři postupně. V klidu se každého z nich zeptat na jeho zkušenosti a reference. Navíc uvidíte, jak při osobním kontaktu působí. Z mého pohledu není ani tak důležité, jak dlouho svou práci dělá, ale jak ji dělá. Má především po svém boku advokáta se specializací na realitní právo? Jsou jeho klienti spokojení a může vám dát na své klienty telefonní číslo? Může se opřít o věrohodné reference? Jak vypadalo jeho posledních sedm inzerátů? Za jak dlouho prodal nebo pronajal své poslední nemovitosti? Vytváří půdorys? Zajistí kvalitní fotografie, videoprohlídku, virtuální 3D prohlídku a cílenou propagaci na sociálních sítích? Dělá homestaging a fotostaging, nebo to zkrátka nafotí jen na svůj kapesní fotoaparát tak jak k vám přijde?

To, kolik nemovitostí prodá jeho realitní kancelář, není v tomto případě podstatné. Není pro vás zajímavé ani to, že realitní kancelář působí také v jiných zemích Evropy a kolik zaměstnává lidí. To vaši nemovitost neprodá. Důležitá je osobnost makléře, který s vámi chce spolupracovat. Ne firma, pro kterou pracuje. Vy přece chcete znát člověka, který s vámi bude spolupracovat, a nikoli více či méně honosnou značku, za kterou se chce schovat nebo se jí chlubit.

Bezpečnost

Ať už jde o prohlídky, přípravu, dokumenty a povinnosti, profesionální makléř ví, co je kdy třeba  udělat, podepsat a kdy podat informace úřadům. Prodej přes profesionálního certifikovaného makléře je bezpečný pro všechny a vy i kupující víte, že vše probíhá v souladu s předpisy a zákony. Ne jednou jsem se setkal s tím, že samoprodejce si našel kupujícího sám a ten měl požadavek, aby celý obchod šel přes realitní kancelář, vždyť kupující kupuje nemovitost za několik milionů a chce mít zkrátka jistotu bezpečného obchodu.

Přehlednost a informovanost

Profesionální makléř Vás vždy včas informuje o všem, co s vaším prodejem souvisí. Ať už vám zašle návrh inzerce ke schválení, nebo tstatistiky návštěvností inzerce, zájemci o prohlídky, vážní zájemci či konečné dohody s kupujícími. Celý prodej tak probíhá transparentně a vy dostáváte pravidelné zprávy o tom, v jaké fázi se prodej nachází.

Papírování

Termíny, nezbytně potřebné dokumenty, druhy vlastnictví či termíny zápisů. Důležité kroky, které je třeba při prodeji a koupi nemovitosti provést. Realitní trh totiž není jen o sehnání správného zájemce. Procesní stránka prodeje je také nesmírně důležitá. Makléř profesionál zná všechny termíny a platby, které se musejí včas udělat a díky tomu probíhají jeho prodeje hladce.

Proč se vyhnout bazarům a proč si vybrat jednoho profesionálního makléře?

Přemýšlejme také, na jakém místě vlastně hledat potenciálního kupce? Kdo asi pročítá inzerci na serverech prodejů bez realitek a na různých bazarech? Čtou tyto inzeráty spíše movití klienti, kteří mají dostatek finančních prostředků, nebo naopak ti, co chtějí levné nemovitosti pod cenou nebo žádají různé slevy? Ano, druhá varianta je správně. 

Prodávat byt přes realitní servery na vlastní pěst nemusí být špatný nápad. Prodej může dopadnout hned několika různými způsoby. Od ideální varianty, kdy se všechno povede a nemovitost najde svého kupce, až po případ, kdy prodávající bude nervózně čekat u telefonu a výsledek bude takový, že vám budou volat jen realitní makléři-nezkušení makléři, kteří nemají dostatek obchodů z referencí a nebo noví nezkušení makléři.

Hned na počátku je potřeba si uvědomit, že velká část lidí volání realitních makléřů podlehne. Po pátém, desátém či padesátém telefonátu si řeknou, že už je to nebaví. Taková situace je obvyklá, ale přináší s sebou určitá úskalí. Přinejmenším to, že v takové chvíli lidé jednají impulzivně a makléře si najmou jen proto, že zrovna zavolal, slíbí, že si jen jejich nemovitost nafotí, bude inzerovat a nechce nic podepisovat. 

Určitě je lepší vybírat si makléře, než aby si makléř vybral vás. Doporučuji podívat se na jeho web, kde uvidíte způsob jeho práce i to, jak vypadají jeho inzeráty, jestli například spolupracuje s fotografem, provádí home staging a tak dále. Prostě a jednoduše uvidíte, jakým způsobem pracuje a zda je to profesionál. 

Někteří klienti se domnívají, že je pro ně výhodnější spolupracovat s větším množstvím makléřů. Také si to myslíte? To je jedna z největších chyb. 

Proč je to špatný nápad? 

Více někdy znamená méně. A v tomto případě to platí dvojnásob. Více zájemců tím odradíte, než přilákáte. Když vaši nemovitost nabízí více makléřů, je jasné, že jsou nezkušení. Kvalitní a zkušený makléř takovou-to spolupráci odmítne. Je mu jasné, že potom klient nemá 100% servis. Chybí zde jistota výhodného prodeje a majiteli to přináší jenom negativa. Jestliže vaši nemovitost nabízí více makléřů, vzbuzuje to dojem, že vaše nemovitost není příliš atraktivní. Zájemci si logicky položí otázku, zda není příliš předražená? 

Může se stát, že jednoho zájemce osloví s vaší nabídkou několik realitních kanceláří. Vaše nabídka tím opět ztrácí na atraktivitě. Makléři potenciálním zájemcům slibují výhody a slevy, aby nakoupili právě u nich. Vám jako majiteli nemovitosti to ale přinese ztráty. 

Makléři, ale ani vy sami netušíte, kolik lidí jste s nabídkou oslovili. Nemáte tedy přehled, jaký zájem o vaši nemovitost ve skutečnosti je. 

Objeví-li se kupec, může smlouvat o ceně. Existují tací, kteří obvolají všechny nabízející makléře a budou čekat, kdo jim poskytne největší slevu. Vy budete žít v domnění, že máte spousty zájemců, a přitom je to stále jeden spekulující kupec. Opět na tom tratíte. 

V inzerátech se mohou objevit různé ceny a parametry nabízené nemovitosti, například jeden makléř udává cenu bez DPH, druhý makléř inzeruje byt o 2 m2 větší, protože do něj započítá i sklep, myslí si, že má výhodu před ostatními makléři, ale důvěryhodnost vaší nabídky tak klesá. Zájemce vás klidně může považovat za podvodníka, který chce jednu svoji nemovitost prodat více lidem. Nebude mít proto zájem, i když se mu nemovitost třeba líbí. 

Nemůžete si prohlídky naplánovat za sebou. Volá vám totiž v různou dobu několik makléřů a někdy i se stejnými zájemci. V takové situaci je v podstatě vyloučené aplikovat účinné prodejní techniky. Skutečného zájemce od koupě odradíte a nakonec nemovitost buď neprodáte vůbec, nebo jenom s velkou slevou.